liten bit smörgåstårta

Idag har jag varit och jobbat på byggfirman. Satt som alltid på kontoret och grejade med allt pappersarbete. Kan garantera att det blir en sjukt stor hög med papper från de allra minsta små företagen. Så ett företag med 6 anställda blir det en ordentlig hög.

Middagen bestod av någon form av varmmacka med ost och salami. Typ som en rullad pizza. Jävligt god men garanterat en riktig fettbomb.

På kvällen begav vi oss till mot Jula på toftanäs för vi var inbjudna till mat och rabatt kväll för småföretagare. 10 % rabatt på allt utlovades. Jag gick lite nonchalant och tittade runder. Så klart var det gratis maten som var den stora moroten som fick mig att spendera onsdag kvällen i deras butik. Jag springer förbryllat runt och letar efter vart maten serveras, ordentligt stor butik får jag lov att säga. Jag hittar ganska snabbt mat kön längst ner i butiken. Som vanligt är jag ordenligt hungrig. Maten bestod av smörgåstårta ifrån Ingelsta kalkon i MINI bitar. Jag tar besviket en tallrik med en minibit på och ställer mig vid en hög med kartonger som har lagom höjd som bord åt mig. Slevar snabbt i mig den lilla biten smörgåstårta. En expedit skrattar åt mitt val av bord och kommenterar glatt "man får ta vad som finns". Efter matbiten är uppäten så letar jag reda på de övriga i sällskapet som inte tagit sig så långt in i butiken. Inte direkt oväntat. Jag berättar om den stora bevikelsen. Men säger glatt att jag ska ta minst en bit till sen när de går för att äta. Vi traskar runder i säkert 15 minuter och bedömer kvaliteten på olika skruvmejslar. Ställer oss allesammans i kö för att få ytterliggare smörgåstårta. Jag får ytterliggare en mini bit på en tallrik av kvinnan som står och lägger upp smörgåstårtan. Hör en kille som står en bit bort som också ansvrar för servering säga till henne. "Han har redan fått en bit". Hon frågar mig om jag tagit innan. Jag säger så klart ärligt att jag hämtat en bit innan. Hon säger vi får tyvärr bara dela ut en bit person för att det ska räcka. Mitt hat mot butiken växer. Jag försöker övertala min pappa om att vi inte ska handla något här. Givetvis hungrar min kropp efter mer smörgåstårta. Jag hade ju trots allt tallriken i handen. Jag tröttnar rätt snabbt på den stora butiken. Kommer fram till att där bara finns skit. Varför åka till en butik när det finns internet? När vi närmar oss stängningsdags så säger Anders till mig att han frågade en expedit och man fick ta en tårtbit till nu. Vi går i raskt tempo bort och fråga om det är okej med en andra bit smörgåstårta nu. De säger glatt ja nu går det bra. Äter den snabbt och glatt. Minst lika god som den första. På glatt humör igen. Passar på att ta en stor kopp kaffe som det även bjöds på. Dagens misstag, kaffet smakade rent utsagt hemskt. Men gick hälla det i mig ändå. På vägen ut tjoade jag lite om att desto mer man handal desto mer tjäna man nu när det var 10% rabatt på allt. Jag fick i alla fall den söta brunetten bakom kassan att le lite, med mitt totalt värdelösa skämt. Tack till mannen som räddade rymmarkattens kattlåda från att trilla i golvet när rullbandet tog slut.

På vägen tillbaka så blev det fika rast på Mc Donalds i Staffanstorp. Det behövdes tyvärr fast jag ätit dubbelt så mycket som Jula hade planerat att bjuda på.

Jag fick i uppdrag att lämna krigar lillebror på regementet. Så blir en lång väg hem. Han verkar trivas som fisken i vattnet. Kanske missade man något när man gjorde lumpen. Har alltid varit glad att slippa. Tjänat bra med pengar istället. Dessutom hunnit med ett år på min utbildningen istället för att leka krig.

Tack Jula för de två små smörgåstårtsbitarna! De var mycket goda.
Men tips till nästa gång, skriv fika så man har ätit något litet innan. Eller minst dubbla portionen.



Vad har då hänt angående GGN idag. Jo på Jula hade de trots allt ett litet sortiment av crossutrustning. Där var ett par crossglasögon jag föll för direkt, så klart lockade det fenomenala priset av endast 199 kr. Men jag kände på dem och bestämde mig ganska snabbt för att jag nog skulle investera i ett par ordentliga. "Kvalite kostar" är tyvärr sant i de flesta fallen. Inte vill man ha en sten skjuten i sitt öga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0